Wanneer je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, is de kans groot dat je linkbuilding onderdeel uitmaakt van je aanpak. En, tenzij je werkt voor een zeer kapitaalkrachtig bedrijf, heb je waarschijnlijk de vraag: “Wanneer gaat de investering in tijd en geld, zichtbaar resultaat geven?”. Als eigenaar en/of directeur van je bedrijf ben je verantwoordelijk voor de budgetten die je uitgeeft aan online marketing. De vraag over wanneer je iets kunt verwachten is daarom ook een logische vraag.
Deze vraag is mij ook regelmatig gesteld, maar ik heb er nooit een eenduidig antwoord op. Wat belangrijk is om te weten, is dat het veel tijd duurt om met een goed linkbuilding profiel en een duidelijke strategie tot resultaat te komen. Bovendien heeft iedere nieuwe link niet onmiddellijk de rankings beïnvloedt. Dat maakt het moeilijk om een individuele link te koppelen aan SERP rankings stijgingen of het verhogen van de DA of PA. Omdat er meestal verschillende andere links en on-page wijzigingen aangebracht worden aan een doelpagina in dezelfde periode is het altijd de mix die het doet. En toch ga ik altijd opzoek naar welke acties welke resultaten geeft.
Zo lang duurt het tot het effect zichtbaar is?
Vanaf een nulmeting gaan we aan de slag en weten we dus voorafgaand heel duidelijk wat ons vertrekpunt is. Iedere periode (meestal maandelijks), communiceren we met statistiek en toelichting hoe we er voor staan. Duidelijk in verwachtingen is daarbij van moment tot moment belangrijk. En dan toch nog een antwoord op de vraag. Het duurt gemiddeld 10 weken om verandering te zien in de ranking per ‘actie’ die ondernomen wordt. Dus plaatsen we volgens de strategie vandaag 20 backlinks, dan is het effect van die backlinks pas na c.a. 10 weken zichtbaar. En per backlink is het gewicht in de schaal ook verschillend. Dit uiteraard in combinatie met de optimalisatie van de pagina of pagina’s waar we ons op richten.
De concurrentie te slim af
De concurrentie binnen de posities en het aantal vindbare websites gerelateerd aan de zoekwoorden waarop de website gevonden moet worden, heeft ook invloed op te periode die nodig is om de posities in de zoekresultaten te verbeteren. Ook het moment waarop we beginnen met de totale SEO (zoekmachine optimalisatie) is van belang en uiteraard moeten we zorgen dat we de concurrenten te slim af zijn. Dit betekend dat we ook naar de backlink profielen van concurrenten kijken en hun posities binnen de resultaten.
Wil jij ook een bureau die open en eerlijk communiceert over de mogelijkheden een aanpak van zoekmachine optimalisatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op of laat alvast een gratis scan uitvoeren.
0 Comments