Als ondernemer wordt je op je producten en of dienstverlening beoordeeld. Eerlijk toch?
Maar hoe is dat wanneer je onderneemt met een zichtbare beperking? Ik heb al heel mijn leven Reuma en dat is bij mij aardig zichtbaar. Mijn vergroeide handen, slechte houding en vaak moeilijk lopen,… het valt nu eenmaal op.
Maar natuurlijk ben ik ook mijn demonen tegengekomen.. Soms in de vorm van potentiële klanten. Ik zal mij dan ook altijd blijven herinneren hoe een potentiële klant mij vroeg
Of ik het allemaal wel kon doen met die kromme pootjes van mij
Het is slechts een van de rare opmerkingen die ik de afgelopen jaren te horen heb gekregen. Ik ga er niet nog meer opsommen want na ruim 20 jaar ondernemen kan ik zeggen dat het mij nooit in de weg heeft gezeten. Natuurlijk kan het een moment kwetsend zijn maar de tijd waarin ik op die manier benaderd werd, ligt ver achter mij. Mijn eigen houding is namelijk ook veranderd. Nu ziet en hoort men wat ik kan, niet welke zichtbare lichamelijke beperkingen ik heb.
Die beperkingen… Voel ik me daardoor minder? Zeer zeker niet!
Ik zal namelijk eens iets verklappen…
Mijn reuma heeft mij vanaf mijn vroege jeugd geleerd om maniertjes te vinden. Oplossingsgerichtheid zit in mijn vezels! Wanneer ik alleen op pad ga en ik mij in een omgeving bevind waar weinig of geen mensen zijn, mijn sleutels laat vallen… dan heb ik echt een serieus probleem. Ik kan namelijk niet bukken. Voordeel van momenten waarop dat wel gebeurd? Het brengt mindfulness momenten. Ik moet namelijk weleens ooit iemand vreemd aanspreken om iets voor mij op te rapen.
En wanneer laat ik nooit iets vallen?
Op de momenten dat ik onbewust of bewust weet zeer lastig iemand kan laten helpen, dan gebeurd dat niet. Het begint echter bij mij met een gezond stukje kwetsbaarheid, daar zitten vaak mooie momenten om te verbinden. Door te weten wat er echt bij iemand speelt (zo ook zakelijk) kun je als dienstverlener gerichter aan het werk. Het helpt ook opzoek te gaan naar de authentieke, pure waarden van de klant. De dienstverlening, de producten. Juist doordat ik echt vanuit iedere cel op die manier denk/voel, ben ik in staat om dat ook over te brengen op mijn klanten. Ik denk na over waar zij mee vooruit komen. Dat vraagt om een houding waarbij de eigen commerciële belangen vaak ondergeschikt zijn. Dat is prima, want ik weet dat klanten voelen dat het oprecht is en dat er echt over nagedacht wordt!
Deze tijd nu maar in de toekomst wellicht nog meer, vragen die manier van omgang met elkaar. Een andere manier van zaken doen.
Dat wil niet zeggen dat de dienstverlening moet veranderen maar het vraagt wel een andere houding. Zeker nu we elkaar minder zien, we minder contact maken is het belangrijk om elkaar echt te blijven begrijpen. Corona zorgt voor beperkingen, voor nieuwe uitdagingen!
Hoezo beperkingen?
Wanneer ik dat omdenk m.b.t. het ondernemen, voel ik een kracht in mij opborrelen. Een soort “bring it on“. In deze rare tijd komen veel ondernemers zwaar onder druk te staan. Ik wil ze inspireren om terug te gaan naar hun passie/kern. Waarom zijn ze gaan ondernemen? Welke krachten hebben ze ingezet toen ze begonnen? Welke oplossingen en uitdagingen (dat klinkt beter dan oplossingen) zijn er? Er zijn altijd manieren om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden of aan te passen naar de tijd waarin we ons bevinden. Anders te gaan communiceren. Andere kanalen te gebruiken of de frequentie aan te passen 😉 een ander geluid in een andere tijd!
Vanuit die ervaring, vanuit die innerlijke overtuiging en kracht sta ik mijn klanten bij. Ik draag die houding uit en geef bijna bij ieder project daar iets van mee. Zonder mij coach te noemen, wil ik deze manier van zaken doen de komende tijd verder gaan uitbreiden. Ik wil uitdragen hoe ik onderneem. Wellicht is deze blog daar een start voor?
Blijf altijd denken in mogelijkheden!
Ow.. en deze ondernemer met zijn kromme pootjes 😉 Ja die kan aardig wat voor je bedrijf betekenen! “Bring it on!”
0 Comments