Hoe ga je zelf aan de slag met de vindbaarheid van je website?
Is zelf aan de slag gaan met de vindbaarheid van je website een mission imposible?
Wanneer je de beginselen van zoekmachineoptimalisatie begrijpt, is het mogelijk om zelf de vindbaarheid van je website te verbeteren. Echter dien je wel goed te weten wat de do’s en dont’s zijn zodat je niet tegen google penalty’s aanloopt of je alles voor niets gedaan hebt.
Zoekmachine optimalisatie kan opgedeeld worden in “content” en “techniek”. De content ofwel “inhoud” van uw website bestaande uit tekst & foto’s. En onder de motorkap van uw website de techniek.
In deze blog behandelen we de “content’ zijde van zoekmachine optimalisatie omdat je daarin met wat tips voor een deel zelf mee aan de slag kunt gaan.
Belangrijke tools en informatie-bronnen
Gevonden worden heeft alleen nut, wanneer de mensen die je vinden ook de mensen zijn die je diensten of producten nodig hebben. Gevonden worden door de doelgroep is waar het om gaat.
De competitie aangaan of opzoek naar quick wins?
Het is zeer belangrijk dat je een strategie en doelstelling opstelt m.b.t. je vindbaarheid. Welke type klanten wil je naar je site toehalen? Waar wordt je al op gevonden?, Welke zoektermen worden het meest gebruikt?, Hoe hoog is de concurrentie?, Waar liggen de kansen om gevonden te worden? En nog het meest van belang is te beseffen op welke zaken je het snelst of het beste je conversie kunt maken!
Praktische tools & tips voor de vindbaarheid van uw website
Google Keyword tool
Zorg dat je weet welke zoekwoorden veel gebruikt worden, wat de concurentie per zoekwoord/zoekterm is en dus ook welke kansen er voor je zijn om daadwerkelijk goed gevonden te worden. Op basis van een of meerdere zoekwoorden en de url van je website/landingspagina geeft google advies en inzicht m.b.t. de zoekwoorden en het zoekvolume per zoekwoord. (gratis)
Webtexttool
Hoe kom je erachter of je tekst optimaal genoeg is om mee gevonden te worden? Staan de zoekwoorden er vaak genoeg in? Is de opbouw van de tekst goed? Welke kopjes gebruik je? Webtexttool is een betaalde oplossing die je helpt met het optimaliseren van je teksten. Terwijl je bezig bent met je tekst in de tool, krijg je meldingen met advies over hoe jij je tekst moet aanpassen om gevonden te worden op de zoekwoorden die jij als belangrijk hebt opgegeven. Daarnaast biedt webtexttool je voorbeelden ter inspiratie zodat je teksten ook nog leuk/prettig zijn om te lezen 😉 (vanaf € 20/€60 pmnd.)
Vind je deze kosten te hoog, dan bieden wij je ook de mogelijkheid met een plugin voor je website aan de slag te gaan. Deze geeft je net als webtexttool inzichten over de optimalisatie en de leesbaarheid van je teksten.
Blog
Blog als tool? Ja, je zou je blog moeten gaan zien als een van de belangrijkste tools voor de optimalisatie van de vindbaarheid van je website. Wat dat betreft zouden we deze tool.. tip bovenaan dit lijstje moeten plaatsen. Voor google maar ook effectief voor de beleving van je bezoekers, is het van belang dat je regelmatig wat nieuws te melden hebt. Laat via je blog weten dat je kennis en kunde actueel is. Durf te informeren, en deel informatie met je potentiële en bestaande klanten. Makkelijk gezegd “Ga bloggen” is wellicht niet voldoende om succes te behalen met je blog. Daarom geven we hieronder nog 6 extra “blog tips”.
1. Vraag om te delen
Soms hoef je er alleen maar om te vragen.
Biedt je bezoekers de mogelijkheid snel en eenvoudig de blog te delen op hun sociale media. Maar vraag ook letterlijk dat te doen. Bijvoorbeeld: “Vind je deze informatie interessant? Deel het met anderen”
2. Lok reacties uit
Wanneer je een blog schrijft kun je als doel hebben vooral informatie aan te bieden. Nuttige informatie zal als gevolg hebben dat je in de achting van de bezoeker in waarde stijgt. Maar wil je daadwerkelijk in contact komen met de lezers van je blog, lok ze dan uit te reageren. Zo kun je bezoekers vragen om hun mening of ervaring te delen.
3. Verwijs naar blogs die je eerder geschreven hebt
Plaats in de tekst links naar blogs die je eerder geschreven hebt. Uiteraard met volledige relevantie. Zo creëer je cross-links die helpen de andere blogposts in de vindbaarheid maar vooral stimuleer je dat men ook die andere blogs leest.
4. Plaats outgoing links
Eerst geven dan ontvangen. Wanneer je bereid bent bronnen te vermelden en te verwijzen naar anderen, zal het makkelijker worden een gunst terug te vragen. Buiten dat vergroot het de waarde van de informatie die je te bieden hebt. Wanneer je verwijst naar waardevolle en hoogwaardige bronnen, reflecteert die kwaliteit ook op je eigen website en de informatie die je aanbiedt.
5. Zoek naar partners die naar je blog willen linken
Ik link naar jouw, link jij ook naar mij? Dat lijkt het meest logisch om te doen maar we raden je af op die manier te werken. De relevantie is dermate van belang dat het beter is dit proces voor een groot deel via natuurlijke weg tot stand te laten komen. Ben je waardevol dan gaat men naar je linken. Wat je uiteraard wel kunt en zou moeten doen, is te laten weten dat je bestaat. Dat je informatie hebt die interessant is om te lezen. Het publiceren van links/verwijzingen naar je blog op social media, het verwijzen naar je blog vanuit een nieuwsbrief en in een enkel geval gericht een link naar je blogpost sturen naar potentiële vies woord “link-partners” kan je helpen aan de meest waardevolle “backlinks”.
6. Plaats zelf een link in een post op socialmedia
Hij werd al genoemd. Het magische social media kan niet ontbreken in jou missie naar vindbaarheid. Dus wil je gevonden worden, wil je dat men jouw informatie kan vinden maar ook delen, zorg dan dat deze ook op socialmedia aanwezig is. (probeer links in je posts te beperken. Socialmedia websites willen zelf de activiteit graag op de website behouden. Daarom zorgen de algoritmes ervoor dat posts met links naar externe websites minder vaak voorbij komen op de tijdlijn) dit heeft ook als gevolg dat je sneller posts gaat promoten en dat is wat de verschillende sociale media ook graag willen dat je doet!)
0 Comments